-->

2015. január 1., csütörtök

Email adatbázis építés pop-upokkal - Email marketing

Hogyan használj pop-up formokat az elsődleges konverziós cél veszélyeztetése nélkül?

Pop-upos hírlevél feliratkozás okosan

Nézd meg a statisztikáidat! Sokan kilépnek az oldaladról anélkül, hogy konvertálnának? Miért nem csíped el őket is, hogy aztán pár hírlevél után ők is konvertáljanak? Megoldható a nem konvertálók elérése drága remarketinggel (Google, Facebook stb.) vagy saját hírlevél adatbázison keresztül is lényegesen olcsóbban. Utóbbi építésének egyik hatékony módja a pop-upos email cím gyűjtés, feltéve, ha okosan használod. Erre javaslok pár módszert és eszközt ebben a cikkben.

Biztos találkoztál már azzal a gyakorlattal, hogy belépsz egy oldalra/webshopba és már arcon is csap egy felugró ablak, ami az email címed követeli. Mintha az első szemkontaktus után a telefonom nyomnám a lány kezébe, hogy adja meg a számát. Óriási esélyekkel indulnék :) Ha már beszélgettünk és megnevettettem, vagyis pozitív élményei vannak velem kapcsolatban, akkor már van esélyem megkapni a számát. Ugyan ez igaz a pop-up használatra is, megnyerő ajánlattal, jól időzítve, van esélyed megszerezni az email címet. Lássuk a gyakorlatban!

Az okos felugró ablakos email gyűjtési folyamat minden weboldal számára hasznos, de különösen igaz ez a webshopokra. Egy átlagos hazai webboltnál 100 látogatóból 97 konverzió nélkül eltűnik, mint szürke szamár a ködben. Bosszantó statisztika ez, hiszen minden látogatódért fizettél, vagy hirdetésen keresztül, vagy a munkaóráiddal a kereső-optimalizáltan megírt tartalmaiddal, de fizettél. Használj email cím gyűjtő pop-up megoldást, de olyat, ami az oldalad elsődleges konverziós célját nem rontja. Vagyis ha webshopod van, akkor ne zavard meg a vásárlási folyamatot email cím gyűjtő pop-uppal. Ha online média vagy, akkor hagy fogyassza minél tovább a tartalmadat a látogatód. Ha rosszkor zavarod meg egy felugró ablakkal, akkor esetleg felbosszantod és kilép az oldalról ahelyett, hogy tovább olvasná és csak utána lépne ki.

Tehát pop-uppal olyankor próbálj hírlevél feliratkozást elérni, amikor magától is kilépne a felhasználó az oldalról. Így az elsődleges konverziós célt nem veszélyezteted, csak azt próbálod másodlagos konvertálásra bírni, aki amúgy is elhagyná az oldalad. Ezt a lehetőséget nyújtják az exit-intent alkalmazások. Akkor jelennek meg ezek a feliratkozást szolgáló pop-upok, ha a látogató ki akar lépni az oldalról. (Természetesen fontos vizsgáld, hogy miért lép ki az oldalról konverzió nélkül, de ez egy másik bejegyzés témája lesz.)

Ilyen alkalmazás az OptinMonster, a HoldOnStranger, a Picreel és az OptiMonk is. Mindegyiket teszteltem egy rövid ideig.

Az OptinMonstert az ára miatt vetettem el, 199$-os havi előfizetéstől érhető el az exit-intent funkció. Ezt az árat nem a hazai kis- és közepes vállalkozásoknak találták ki.

A HoldOnStranger kezelőfelülete kicsit döcögős volt, körülményes kampányt indítani benne, mert url-enként kell megadni, hogy hol jelenjen meg a pop-up. Az ára már kedvezőbb, 29$-ba kerül havonta, viszont csak éves számlázást kínálnak, vagyis egyben kell kifizetni 348$-t. Nem túl ideális megoldás, ha csak tesztelni szeretnénk a kilépő pop-upos feliratkozó gyűjtést.

A Picreel már sokkal szimpatikusabb az előzőekhez képest. Vannak szép, előre legyártott templatek, amiket csak át kell szövegezni. Jól átlátható a kezelőfelület és a kampány szerkesztő rész, viszont két dolgot találtam ami miatt elvetettem:
A pop-up megjelenésének frekvenciáját nem tudom megfelelően szabályozni, csak egyszer, vagy naponta/hetente/havonta megjelenési lehetőségek vannak. Logikusabb lenne, ha mondjuk megadhatnám, hogy egy látogatónak maximum háromszor jelenjen meg. Az elsőnél megijed, nem tudja mi ez és bezárja. A másodiknál már elgondolkodik és ha a harmadik megjelenésnél sem konvertál, akkor tényleg nem érdemes bosszantani. Persze ez is olyan amit tesztelni kellene, de ehhez nem elég rugalmasak ezek a lehetőségek.
A másik dolog ami miatt elvetettem a Picreelt, az az, hogy a próbaidőszak alatt nem lehet kipróbálni a teljes funkcionalitást. Például nem tudod az email marketing szoftverednek átadni a feliratkozó adatokat. Vagyis nem tesztelhető, hogy hogyan és milyen gyorsan kerülnek át az adatok, pedig ez elemi fontosságú.
A Picreel ára egyébként már sokkal kedvezőbb, havi 19$-tól használható a legtöbb funkció is.

Végül az OptiMonk-ot választottam. Ebben minden benne van amit a korábbiakból hiányoltam. A 14 napos ingyenes próba alatt bőven kitapasztalható a funkcionalitása. Alacsony ára (havi nettó 2990 Ft-tól) mellett nagy előnye, hogy magyar fejlesztés. Ha valamit nem értesz, vagy fejlesztési ötleted van, gyorsan reagál az ügyfélszolgálat. Persze ennek is vannak gyermekbetegségei, de még mindig ez a legjobb amivel találkoztam.

 OptiMonk

Számomra az OptiMonknak ezek a leghasznosabb funkciói:
  • Oldal bezárási szándékra jelenik meg.
  • Változatos templatek közül választhatsz, vagy gyorsan saját designt tudsz használni.
  • A/B tesztelheted a gombokat, az ajánlatot, a szöveget, bármit.
  • Összeköthető a hírlevél szoftverekkel, hogy egyenesen a listádra kerüljenek a feliratkozók. Ha MailChimpet használsz, akkor rejtett mezőt is átküldhetsz a Chimpnek, ezzel is tudod követni, hogy ki iratkozott fel a pop-upból és automatikus hírlevél folyamokat indíthatsz számukra.
  • Beállítható, hogy mely url-ek bezárásánál ne jelenjen meg. Például ha járt már valaki a „köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre” oldaladon, akkor ne jelenjen meg neki a pop-up.
  • Felismeri a linkek paramétereit, vagyis az egyes marketing csatornáidból az oldaladra érkezőknek különböző ajánlatot tudsz adni.
  • Az Analyticsnek is tud átadni adatot, így még jobban optimalizálható egy-egy kampány.
  • Pár perc alatt, fejlesztő nélkül beüzemelhető.

Ajánlattól függően 5-27%-os konverziót tapasztaltam eddig az OptiMonkkal. Vagyis a webáruházas példánál maradva, a 97 lepattanó látogatódból, 5-26 látogatót van még esélyed vásárlóvá konvertálni a segítségével.