-->

2014. október 31., péntek

ROI számítás – Online marketing alapok

Hogyan érdemes számolni egy kampány megtérülését?


Számos alkalmazási módja létezik az ROI-nak (return on investment), vagyis a megtérülés számításának. Az ROI egy sokrétűen használható pénzügyi fogalom, én azt fogom bemutatni, hogy hogyan érdemes az online marketing kampányaink megtérülésének a számítására használni.

Ez a mutatószám kell, hogy az alapja legyen a marketing kampányainknak. Szigorú pénzügyi fegyelem mellett érdemes a kampányainkat futtatni, különben előbb-utóbb olyan kampányokat is tovább vinnénk, melyek nem térülnek meg, vagyis veszteséget generálnak.

Az ROI-t lehet azonnali megtérülést (direkt eladási hatással) és hosszabb távú megtérülést számolva is figyelembe venni. Kicsi cégek esetében mindig az azonnali ROI számítás a célravezető, különben hamar elfüstöljük a marketingre szánható keretünket, nyereség termelése nélkül.

Tehát a képlet (hibásan):
ROI (%) = (bevétel – kiadás) / kiadás

Webáruházak esetében azt javaslom, hogy ne a bevétellel, hanem az árréssel számoljunk. 100 Ft értékű áru eladásán van beszerzési költségünk. Ezért az árréssel számolni helyesebb.

A képlet helyesen:
ROI (%) = (árrés – kiadás) / kiadás

Webáruháznál maradva, mondjuk 20%-os árréssel adjuk tovább a termékeket. Ha egy kampánnyal eladtunk 1 000 000 Ft értékű árút, ebből csak 200 000 Ft az, amiből ki kell gazdálkodjuk az összes, kampányra eső költségünket. 10 000 Ft-os bruttó kosárértékkel számolva 100 rendelést eredményezett a kampány.

1. példánkban legyen szó egy e-DM kampányról, amiből direkt értékesítünk:
Nézzük a költség oldalt:

  • Ott van a hírlevél küldő szoftver költsége, legyen a kampányra vetítve 10 000 Ft.
  • Kell bele egy szép kreatív, ez legyen 5 000 Ft bruttó.
  • Van marketingesünk, aki megírta a szövegeket, összerakta a hírlevelünket, letesztelte a vásárlási folyamatot stb. Neki van egy órabére, a céget terhelő minden adóval és járulékkal együtt mondjuk 2 600 Ft. Dolgozott a kampányunkkal 5 órát, akkor a kampányra vetített költsége 13 000 Ft.

Idáig tekintettük a marketing költségeket, de vannak logisztikai és ügyfélszolgálati költségeink is:
  • A vásárlásokhoz kapcsolódó szállítást az egyszerűség kedvéért most a vásárlók fizették. A logisztikai kollégák munkabére minden járulékkal együtt egy csomagra vetítve mondjuk 31 Ft, 100 csomag esetén 3 100 Ft.
  • Csomagolóanyag és címke legyen 100 Ft csomagonként, vagyis 10 000 Ft.
  • A 100 megrendelésből 3 vásárlónak akadt valamilyen összetettebb kérdése, ezt az ügyfélszolgálatos kollégák kinyomozták, megválaszolták, ennek a költsége legyen 500 Ft.

Tehát az árrés 200 000 Ft volt.

Marketing költség: 10 000 + 5 000 + 13 000 = 28 000 Ft.
Logisztikai és ügyfélszolgálati költség: 3 100 + 10 000 + 500 = 13 600 Ft.

Vagyis ennek a példa kampánynak az ROI-ja = (200 000 – 41 600) / 41 600 = 380%

2. példánk legyen az iménti webáruház AdWords fiókjának az 1 hónapnyi teljesítménye. Az eredmény szintén 100 vásárlás, azonos kosárérték, azonos árrés, vagyis 200 000 Ft árréstömeg.

Költségek:
  • Sokféle megállapodás létezhet, de a legtöbb ügynökség költésen lévő jutalék alapú elszámolást javasol. Most legyen a költésen 20% a jutalékuk. (A költés alapú elszámolással nem értek egyet, mert a költésre motiváltak ebben az esetben és nem a nyereségtermelésre. Érdemesebb bizonyos fix díjban és sikerdíjban gondolkodni. Hozzanak be minél nagyobb volument minél kisebb költség mellett, természetesen az ügynökségre nézve is korrekt célértéket kell meghatározni ahhoz, hogy kölcsönösen sikeres legyen az együttműködés.)
  • Most is van belső marketingesünk, aki nem AdWords szakértő, ő határozza meg a célokat és felügyeli az ügynökséget. Havi 4 órát egyeztetnek a kampányokról. Az ő munkabére minden járulékkal együtt erre a 4 órára 4x2600 Ft = 10 400 Ft
  • Erre jön a 20%-os ügynökségi jutalék, vagyis 75 000 Ft x 0,2 = 15 000 Ft
  • Logisztikai és ügyfélszolgálati költség ezen a 100 csomagon is azonos mint az előbbi példában, vagyis 13 600 Ft.

Marketing költség: 10 400 + 75 000 + 15 000 = 100 400 Ft
Logisztikai és ügyfélszolgálati költség: 13 600 Ft. Összesen 114 000 Ft

Vagyis ennek a példa kampánynak az ROI-ja = (200 000 – 114 000) / 114 000 = 75,43%

Amíg az ROI pozitív, addig nem veszteséges a kampány.

FONTOS, hogy ezeknél a példáknál nem vettem figyelembe a fix költségeket, mint iroda bérleti költség, rezsi, vezetői munkabérek költsége, könyvelés, banki költségek stb. Illetve szintén nem vettem figyelembe a bruttó - nettósítást.

Remélem, hogy sikerült a valósághoz sokkal közelebb álló számítási módszert bemutatnom az azonnali ROI kiszámítására. Javaslom használd rendszeresen!