-->

2015. március 31., kedd

A hatékony hírlevél feliratkozási folyamat 7 lépése

Mitől fogja az email marketing listád beszippantani az érdeklődőket?


Az email marketing egyik meghatározó lépése a listaépítés. Ennek számos módja létezik, én is írtam már róluk és még fogok is. Még mielőtt aktív hírlevél lista építésbe kezdenél, érdemes a lehető legjobban kialakítani a hírlevél feliratkozási folyamatod, hogy aki egy feliratkozó formodra „téved” azt szinte magába szippantsa a listád. Az optimális feliratkozó folyamatról szól ez a cikk.

Mire gondolok pontosan?

Értékajánlat a feliratkozási felületen - hosszú- és rövidtávú


Érdekes tapasztalni a hazai, de még sok esetben a külföldi weboldalaknál is, hogy az értékajánlatot összekeverik a call-to-action-nel, és csak annyi az „ajánlat”, hogy iratkozz fel hírlevelünkre. Jogos a kérdés, hogy mégis miért lesz ez jó neked? Erre kellene választ adnia egy jó értékajánlatnak, pl.:
  • Szuper e-Book vagy tanulmány a fő érdeklődési köröddel kapcsolatban
  • A legjobb hírek és események a szakterületedről (tudod, hogy nem csak salest fogsz kapni)
  • Csak heti egy levelet kapsz (frekvencia, tudod, hogy nem lesz tele a postafiókod emailekkel)
  • A legjobb akciók, melyhez csak a hírlevélen keresztül férhetsz hozzá (az is feliratkozik, akit az akció érdekel)
  • Bármikor leiratkozhatsz 2 kattintással (tiéd a kontroll a postafiókod felett)

Értékajánlatból egyébként kétfélét különböztethetünk meg egymástól:


Rövidtávú értékajánlatnak, vagy azonnali ösztönzőnek hívjuk azt, amikor valamit szinte azonnal fogsz kapni a feliratkozásodért cserébe. Ilyen lehet egy kedvezmény kupon, egy tanulmány, egy nyereményjáték vagy az iménti példában az e-Book. Utóbbit én is többször alkalmazom.

A Takko Fashion például nem is hírlevél feliratkozást ajánl, hanem VIP programot. Ha most csatlakozol, akkor kuponokat kapsz:
Ez látszik a hajtásoldalon . . . (forrás: Takko.com)
ez pedig a hajtásoldal alatt. (forrás: Takko.com)

A CTA gombjuk viszont nagyon kicsi és nem is látható a hajtásoldalon, szóval lenne mit javítani náluk, de még mindig fejlettnek tekinthető a módszerük az iparágukhoz képest.

Más kérdés, hogy ezekért a kuponokért már olyan hosszú feliratkozási formot akarnak veled kitöltetni, hogy valószínűleg roppant alacsony a konverziójuk:

A Takko.com hírlevél (VIP program) feliratkozó formja. Forrás: Takko.com

A hosszútávú értékajánlat már sokkal fontosabb. Ez az az ígéret, amiért úgy érezheted, hogy hosszútávon is érdemes lehet feliratkoznod egy hírlevélre. A Takko vegyesen használja a rövid- és hossztávú ösztönzőket. A Deichmann például ennek a cikknek a készültekor nem használt rövidtávú ösztönzőt, csak egy általános hosszútávú ajánlatot: „Új kollekció, top márkák; Leárazások és nyereményjátékok; Exkluzív kuponok”:


A Deichmann.hu hírlevél feliratkozó formja, hosszútávú ösztönzővel. Forrás: Deichmann.hu

Sokkal egészségesebb az ő formjuk, hiszen itt csak a kötelező minimumot kérik, illetve a nemedre kíváncsiak, valamint a regisztrációs gomb a hajtásoldalon van. Halkan jegyzem meg, hogy ez az információ egy keresztnév adatbázisból a háttérben automatikusan kiszűrhető, szóval erre sem lenne szükség. Aki meg valótlan adatokat ad meg, az nem valószínű, hogy pont a neménél adna valós adatot.

Mik a kötelező mezők a feliratkozó felületeken?


A hazai törvények a feliratkozó pontos azonosíthatóságát követelik meg, ez a gyakorlatban az email címet és a teljes nevet takarja. Ha felnőtt tartalmak vannak a hírleveledben (pl.: erotika vagy alkohol) akkor a feliratkozásnál a feliratkozó születési dátumát is be kell kérd. 18 éves kor alatt pedig meg kell tagadd a feliratkozást. Nem bekérendő adat ugyan, de a feliratkozási felületnél fel kell tűntetni az adatkezelési azonosító számot is. Az email marketing adatkezelési regisztrációhoz kötött tevékenység. Úgyhogy ha még nincs adatkezelési azonosítószámod, akkor ingyenesen regisztrálj a NAIH oldaláról letölthető program segítségével, elektronikus formában.


Szimpla vagy dupla opt-in?


A hatékony hírlevél feliratkozási folyamat következő lépésénél érdekes kérdés, hogy dupla opt-in-es vagy szimpla opt-in-es feliratkozási folyamatot használsz. Kis és közép vállalkozások esetében a dupla opt-in híve vagyok. Egyszerűen tisztább lesz a lista és így tényleg csak azok után a feliratkozók után fizetsz, akik kíváncsiak is a mondanivalódra (a legtöbb hírlevél szoftver havi bérleti díjú, és a feliratkozók száma alapján számláznak). Ebben a cikkben bővebben is fejtegettem az érveimet a dupla opt-in versus szimpla opt-in feliratkozási folyamatokról.

„Majdnem kész vagy” oldal


A dupla opt-in-es feliratkozásnál van erre az oldalra szükség. Maga a folyamat ebben az esetben úgy néz ki, hogy a feliratkozó megadja az email címét a formodon, de ekkor még nem kerül fel a hírlevél listádra. Mert a dupla opt-in-es folyamatnak a lényege, hogy meg kell erősítse, hogy valóban szeretne a listádra kerülni. A MailChimp és a hozzá hasonló email marketing szoftverek küldenek egy megerősítő emailt a feliratkozónak, hogyha valóban szeretne feliratkozni, akkor kattintson a levélben lévő linkre. Ennek a módszernek az előnye, hogy nem lesz hibás email cím a listádon, hátránya, hogy van, aki elfelejti megerősíteni feliratkozását, vagy egyszerűen meggondolja magát. És itt van jelentősége a „Majdnem kész vagy” oldalnak. Amikor megadta az email címét, akkor a szoftver átirányítja erre az oldalra, melynek az alábbi típusú információkat ajánlom tartalmául:

  • Értékajánlat, hogy miért éri meg az érdeklődőnek feliratkozni
  • Küldtél megerősítő emailt, ennek mi a tárgya és mit kell vele tennie
  • Milyen feladótól és email címről jött ez az email

Az listaépítő folyamatok mérése szempontjából ez az oldal a feliratkozási folyamatod második lépése. 1. lépés volt a feliratkozási felület, 2. lépés a „Majdnem kész vagy” oldal, 3. lépés a megerősítő linket tartalmazó email, 4. lépés a „Köszönjük, hogy feliratkoztál hírlevelünkre” oldal. Talán nem kell hangsúlyozni, de fontos, hogy szinte mindent mérj, mert amit nem tudsz mérni, azon javítani sem tudsz. Ezért célszerű, hogy megfelelően definiáld az Analytics-ben a hírlevél feliratkozási folyamatod mérését. Ezt a mérés beállítást mutatja be a videó kicsit lentebb.

Feliratkozást megerősítő email


A „Majdnem kész vagy” oldalon kommunikáld, hogy milyen tárggyal és milyen feladóval küldted neki ezt a levelet, amit egyébként automatikusan küld ki az email marketing szoftvered. A megerősítő emailben pedig legyen benne még egyszer az értékajánlatod. Előfordulhat, hogy a feliratkozási folyamatot félbehagyja, és ha csak később találja meg a postafiókjában a megerősítő emailt, akkor már nem feltétlenül emlékszik miért is akart feliratkozni. Ezért fontos, hogy az értékajánlatod egy része már a megerősítő email tárgyában, egésze pedig a levélben benne legyen. Ne felejtsd a call-to-actiont! Ha kéred szuper hírlevelünket, kattints az alábbi „Kérem a hírlevelet” gombra! Ennél természetesen sokkal jobbat írj :)

Hírlevél feliratkozási köszönő oldal


Amikor a feliratkozást megerősítő emailben rákattintott a megerősítés gombra, akkor erre az oldalra dobja át az email marketing szoftvered (ezt be kell állítani a programban). Ezt az oldalt kell konverziós célként megadni a Google Analyticsben. Ennek az oldalnak ehhez hasonló tartalmat javaslok:

  • Dicsérd meg, hogy jól döntött, mert nem fog lemaradni az értékajánlatodban írtaktól.
  • Köszönd meg a bizalmát és ígérd meg, hogy nem fogsz vele visszaélni.
  • Ha volt azonnali ösztönződ, akkor itt legyen elérhető és írd le, hogy a biztonság kedvéért emailben is elküldöd. Ebben az esetben külön köszönő oldalt hozz létre minden egyes azonnali ösztönződhöz.
  • Mond el, hogy övé a kontroll, ha nem tetszene neki a hírleveled, akkor minden emailed alján talál leiratkozásra linket.
  • Írd le, hogy melyik email címről mennek majd a hírleveleid, és ezt a címet adja hozzá a címlistájához.
  • Jelenítsd meg a közösségi csatornáidat is, hogy a hírleveled mellett legyen esélyed elérni másképp is.

A hírlevél feliratkozási folyamat mérésének beállítását nézd meg ebben a videóban:

Isten hozott email


Ez egy üdvözlő email, a feliratkozás után . Ha volt valamilyen azonnali ösztönződ, akkor azt ide is érdemes belinkelned. Ebben az emailben mutasd meg az általa megadott adatokat. Ha több információra van szükséged (például a jobb szegmentáláshoz), akkor azt ebben az emailben is bekérheted. Ha nem adja meg, akkor is megvan már az email címe, így nem veszíted el, mint abban az esetben, ha a feliratkozási formon kérsz sok adatot és ennek hatására inkább nem is iratkozik fel az emailedre.