-->

2014. november 21., péntek

Az email marketing kezdő lépései a szoftver választástól az első kampányokig

Marketing – Budapest, Meetup előadás


2014. november 17-én. a Marketing – Budapest Meetup, rendhagyó módon többségében az email marketingnek adott helyt. A Meetup szervezőjének, Maczkó Istvánnak javasoltam korábban, hogy nem igazán van olyan találkozó, ahol az email marketing alapjairól lenne szó, ezért érdemes volna összehozni egyet ebben a témában. Ez hétfőn megvalósult.



István és az ügynöksége főleg PPC specialisták, ezért erre a napra a szakmai tartalom megszervezését rám bízta. Ez úton is köszönöm a bizalmat!

Nekem az volt az érzésem, hogy sokan tudják, hogy az email marketing egy jó eszköz lehet számukra, de nem látják át, hogy mit lehet ebből a marketing csatornából, hosszútávon kihozni.

Így hiánypótlónak láttam, ha az email marketing témakörében egy áttekintést adunk a kezdő lépésektől a magas szintem automatizált és személyre szabott kampányokig. Ennek szellemében három előadás hangzott el.


Én kezdtem a sort, a kicsi cégek számára érdekes „belépő” szint és annak kihívásainak bemutatásával, amit alább részletezek.

Majd Fialka Krisztina a Reach Média Cégvezetőjétől kaptunk betekintést az adatbázisok fajtáiba, adatbázis-építési módszerekbe, a hatékony design fontosságába, szegmentációs módszerekbe. Kriszti beszélt még a mobilra optimalizálás lehetőségeiről, milyen mérőszámokat érdemes figyelemmel kísérnünk és melyek azok, amik megbízhatatlanok, valamint milyen eredményekre számíthatunk egy-egy kampány után.

Őt követte Dely Gábor a D-Code.hu termékfejlesztési vezetőjének, a DIMSZ E-mail Marketing Tagozat elnökének az előadása. Gábor a teljes mértékben automatizált, CRM-mel és ajánló rendszerekkel összekötött, viselkedés és vásárló élettartam szerinti, profilozáson alapuló email marketing világába mutatott nekünk betekintést. Olyan magas szintjét mutatta meg az email marketingnek, amilyen szinten csak keveseknek van lehetősége űzni ezt a műfajt.

Az előadásom diáit itt láthatjátok:

Előadásomat az email marketing hatékonyságának érzékeltetésével kezdtem. Nem ritka, hogy 1 Ft befektetéssel 40 Ft eredményt tudunk elérni.

Kis cégek esetében az indulásnál elég nagy probléma tud lenni, hogy hogyan válassz email marketing szoftvert. Ez nagymértékben befolyásolja a hatékonyságodat, úgyhogy ebben a cikkben részletesebben írtam róla. Nem mindegy, hogy egy Trabival vagy egy Ferrarival állunk rajthoz.

A lista építést részleteztem a következő dián. Véleményem szerint kicsi cégeknek, ahol nincs kellő erőforrás a lepattanások kezelésére, ott a dupla opt-in-es feliratkozási módszer a hatékonyabb. Kevés hibás cím kerül a listára, így kevés lesz a lepattanás (visszajön a levél a címzettől), jobb minőségű marad a lista és kevesebbet fizetsz érte. Sok modell létezik a szoftverek bérlésére az egyik leggyakoribb a feliratkozók száma szerinti fizetés. Visszatérve a dupla opt-in-hez, kulcsfontosságú a hatékonyságod szempontjából, hogy ne legyenek hibás címek a listádon. Ezért kapott egy külön bejegyzést a dupla opt-in, ahol részletesebb tanácsokat találsz, hogy hogyan csináld jól. Szintén ezen a dián említettem, hogy a lehető legtöbb, weboldalunkon belüli helyet ki kell használni a feliratkozó gyűjtésre. De azért ne essünk túlzásba, dédnagyanyám mondogatta, hogy „Minden túlzás bolondság!” pedig ő nem A/B tesztelt, legalábbis nem a modern formában :)

Mégis, hova tegyél feliratkozó formot? Ilyen lehet a vásárlási folyamat, a fejléc és lábléc, bizonyos oldalsó felületek, vagy ha vannak cikkeink, akkor a cikkek vége is egy jó feliratkozó felület, mint ahogy ebben a blogban is láthatjátok. Akinek tetszik amit írtál, abban nagyobb az elköteleződés, szívesebben szavaz neked bizalmat. A pop-up is hasznos adatbázis-építő eszköz, de webáruházak esetében nagyon ésszel kell használni, mert megszakíthatja a vásárlási folyamatot. Ez nem szerencsés, hiszen a webshopnak általában az elsődleges konverziós célja a vásárlás, és csak másodlagos az adatbázis-építés. Szóval teszteljük a hatását egy-egy formnak, mert a megjelenése negatív irányba is befolyásolhatja az elsődleges konverziós célunkat. Jó felület lehet még az adatbázis gyűjtéséhez a közösségi média. Erről tartottam előadást az idei Email Marketing Konferencián. Ennek a módszernek egészes speciális jogi követelményei vannak, illetve a Facebook állandóan változik. István ki is fejtette a legújabb változásokat az előadásában.

A következő nagy kérdés, amikor az email marketinggel barátkozol, hogy miről írj, mikor küld el és hogyan? Az én tanácsom is elég általános: arról írj, ami a célcsoportod szegmenseinek érdekes. Lehet ez egy érdekes cikk, egy iparági hír, valami hasznos dolog, ami megkönnyíti az olvasóid életét. Ez természetesen lehet egy akció is. Utóbbival viszont óvatosan kell bánni, meg kell alapozni az ajánlatodnak. Udvarolj a célcsoportodnak. Ébreszd fel bennük a hiányérzetet az ajánlatod iránt, és csak ezek megléte után küldj nekik ajánlatot. Ökölszabálynak ajánlom ezt is, mert minden célcsoport másként viselkedhet, a legjobb, ha teszteled az ötleteidet. A listád kisebb részét használd ilyesmire.

A kiküldés időpontjára is ez vonatkozik, tesztelj, és akkor küldj, amikor a legtöbb kattintás várható. Pár levél után már lesz adatod az ideális kiküldési időpont megállapítására. Teszteld a frekvenciát is, nem mindegy, hogy milyen gyakran küldesz levelet.  Ha túl gyakran, akkor nagy lesz a leiratkozási aránya. Saját lista esetén 1% is nagynak tekinthető. Ha túl ritkán küldesz hírlevelet, akkor egyszerűen elfelejtenek téged és csökken az aktivitás.

Nagyon fontos, hogy szegmentáld az adatbázisod. Egy fitness terem hírlevelén egyaránt lehetnek olyanok, akik még nem voltak a teremben és csak kacérkodnak vele, hogy válasszanak valamilyen órát. Lehetnek a listán törzsvendégek, akik spining órára járnak és lehetnek rajta testépítők is. Az első két szegmenst valószínű nem érdekli, ha egy új fekve nyomó pad érkezéséről adsz hírt. A weboldalad/webshopod, a hírleveledben tapasztalt viselkedési és az ügyfél adatbázisodban lévő adatokat használd fel a szegmentáláshoz. Egy excelben fésüld össze az adatokat ha nem tudod automatizáltan megoldani. Azonosító mező lehet az email cím, vagy bármi egyedi, ami mindegyik adatforrásban megvan. Aztán egy FKERES függvénnyel össze is illesztheted az adatokat. Sokkal jobb megtérüléseket fogsz elérni, mint ha mindenkinek ugyanazt küldenéd.

A következő dián már csak egy kis útravaló volt, ezt vidd magaddal:
  • Egyszerű email marketing eszközt használj, ami dedikált mail szervert biztosít!
  • Fontold meg a dupla opt-int!
  • Sok fronton gyűjts feliratkozókat!
  • Szegmentálj!
  • Mindig tesztelj!
  • Ne csak tervezd, kezdj neki! Jobb valamiből eleinte egy picit elcsípni mint a semmiből a 100%-ot!